Wednesday, August 17, 2011

Larry King: Tôi chả học được gì khi tôi nói


Phong cách phỏng vấn của ông?
Tôi không thể hiện. Tôi không dùng từ "tôi". Khi ngươì phỏng vấn nói: "Tôi tự hỏi.." hoặc "Để tôi hỏi anh điều này..." thì đó đã là sai rồi. Đó là anh ta hỏi cho mình. Tôi chỉ hỏi những câu hỏi ngắn, thường gồm 2-3 câu. Nếu mất đến 3 câu, đó là một câu hỏi tồi. Tôi không có sân khấu cho mình. Tôi không lên sóng để làm khách mời lúng túng, để kết thân với khách mời, hoặc để hạ gục khách mời. Tôi ở đó để học.

Khi phỏng vấn các nguyên thủ cần phải chuẩn bị thể nào?
Càng có ít thời gian (phỏng vấn), càng phải chuẩn bị nhiều hơn.

Khi khách mời là ngươì không cùng quan điểm, ông dẫn dắt cuộc phỏng vấn thế nào?
Tôi để cái tôi của mình ở ngoài cửa. Tôi cố gắng hỏi những câu hỏi tốt nhất, chứ không mang quan điểm của mình vào đó. Bởi nếu làm thế, chương trình có thể thú vị, nhưng khán giả chả thu được gì.

Cách ông tiếp cận những chủ đề khó?
Nếu phỏng vấn Bin Laden, câu hỏi tồi nhất sẽ là "Tại sao ông lại đánh bom các tòa nhà?" Cách tốt nhất sẽ là hỏi "Điều gì đã mang ông ra khỏi gia đình mình?" "Điều gì đã khiến người đàn ông này, sinh ra trong một gia đình giàu có ở Trung Đông, lại bỏ nó ra đi? Tại sao ông muốn sống trong núi thay vì trong biệt thự?" Những câu hỏi này cho thấy tôi tò mò về ông ta. Tôi muốn biết điều gì đã khiến ông ta làm những điều mà ông ta đã làm. Chẳng ai sáng sáng chải đầu trước gương mà nhắc đi nhắc lại rằng "Tôi là con quỷ. Tôi là kẻ khủng bố và mọi ngươì đều căm hận tôi." Bin Laden không làm thế. Hitler không làm thế. Stalin không làm thế. Họ đều nghĩ rằng những gì họ làm là đúng. Tôi sẽ phỏng vấn để hiểu, và để mọi ngươì hiểu họ hơn.

Điều gì làm nên một người trả lời phỏng vấn tốt?
Không quan trọng họ là ai, họ cần có đam mê với điều họ làm, khả năng diễn giải điều đó thật tốt, một chút hài hước, khả năng tự phản kháng, và hy vọng là một chút quá khích khi chỉ trích ai đó.

Tại sao có vẻ như không ai từ chối trả lời phỏng vấn của ông?
Có lẽ bởi họ biết họ sẽ được hỏi những câu hỏi hay và ngươì hỏi họ là người trung thực. Họ biết họ sẽ không bị biên tập vì là truyền hình trực tiếp, và họ sẽ được biến đến vòng quannh thế giới.

Có vị khách mời nào mà ông luôn mong được phỏng vấn?
Fidel Castro. Ông ấy là người lãnh đạo một quốc gia lâu hơn bất kỳ ai. Bin Laden. Còn ai nữa? Giáo hoàng.

Một bài học lớn sau nhiều thập kỷ làm phỏng vấn?
Tôi chưa từng học đại học. Tôi học qua nghề. Anthony Quinn từng nói với tôi rằng: tò mò là cách giáo dục tốt nhất." Nếu bạn tò mò, bạn sẽ học được rất nhiều thứ mỗi ngày. Tôi là loại ngươì mà bạn không muốn ngồi cạnh khi ở trên máy bay. Tôi quan tâm đến mọi thứ xung quanh tôi. Tôi quan tâm xem bạn làm gì và vì sao bạn làm nó.

Lời khuyên của ông cho những ngươì muốn làm phỏng vấn truyền hình?
Hãy là mình. Hãy tò mò. Hãy lắng nghe. Việc bạn lắng nghe còn quan trọng hơn những điều bạn sẽ hỏi. Phương châm của tôi là: Tôi sẽ chẳng học được gì khi tôi nói.

(Tạp chí Emmy, số 1/2011).


10 Questions for Larry King


Whom do you most want to interview that you haven't yet?
Fidel Castro certainly. Always wanted to interview a Pope. Any Pope. And J.D. Salinger, who is probably the most impossible interview to get. The Catcher in the Rye had a major impact on me. I'd ask him, "Where'd you go? Why'd you stop writing? Did you run dry after four books?" That just boggles me. That's something I could never do. Disappear from the scene.

What has allowed you to last so long on the job?
Longevity is impossible to explain. I never wanted to do anything else but be a broadcaster. I'm talking about age 5. I wanted to be on the radio, then I wanted to be on television. I never thought I'd be seen worldwide. We almost called the book What Am I Doing Here?

Do you agree with the perception that you ask soft questions?
Don't agree with it. I'm not there to pin someone to the wall. If I were to begin an interview with Nancy Pelosi and say, "Why did you lie about torture?" the last thing I will learn is the truth. I'd be putting them on the defensive to make me look good. At that point, they're a prop. To me, the guest is not a prop.

Are you concerned about the popularity of ideologically charged news programs?
I'm not concerned, because all things are cyclical. Hopefully, the good, straight, thoughtful, in-depth interview will always be around. There's something I learned long ago: I never learned a thing when I was talking. So these shows where the host is on 90% of the time and the guest 10%, I don't get it.

Which interview has surprised you the most?
The Watergate villain G. Gordon Liddy. I don't like to make preimpressions, but I expected not to like him. And I really liked him. I thought he was wacko, but wackos can be fun. I loved his passion. I loved his sense of humor. He was a true character and therefore duck soup for an interview.

You've taken heat for having tabloid guests on your show. How do you feel about that?
I don't know that I deserve the heat, because I don't pick the guests. Never pick the guests. And a lot of times, I don't like it either. However, when the light goes on, I've got a job to do. So if we have to discuss the missing child or the beauty star who's divorcing her husband, it's the nature of the beast. You have to do it. I never throw away a show.

How many pairs of suspenders do you have? 
Never counted 'em. But my guess would be--there are suspenders in New York and Washington and, of course, at my home in Los Angeles--150. But they can't be clip-ons. Every pair of pants I buy--jeans, anything--we sew in the suspender buttons.

How do you deal with guests you don't like?
Well, I'm a professional, and my job is to be a conduit. My personal opinion does not count. I don't use the word I. It's irrelevant. The only thing that counts is the guest. So is it harder to interview someone you don't like? You bet. But you gotta suck it up.

What has been your most awkward interview?
Robert Mitchum, who was one of my favorite actors, drove me nuts. Every answer was one word. "Yep. Nope. Maybe. Not sure. Sure." I never got through to him. It got so bad that I wound up asking him what he had for dinner. And when he finished, he said, "How did I do?"

What does life after Larry King Live look like to you?
As Milton Berle said, "Retire? To what?" I don't envision retirement. I'm not a good sitter-arounder, if that's a term. It doesn't suit me.

5 comments:

  1. Thanks іn suρpοгt оf sharing ѕuch a pleasant iԁеа, pаragгaρh is good, thаts why і have reаd it cοmpletely
    Here is my web site - i want to get married at 20

    ReplyDelete
  2. The military services kick out a stride forward and in the profitable way.



    Feel free to visit my web site ... legal leads
    my webpage: attorney leads

    ReplyDelete
  3. click resources

    Here is my web-site - how do i file bankruptcy
    My website ... houses in foreclosure

    ReplyDelete
  4. Very rapidly this web page will be famous amid all blogging visitors, due to it's nice articles

    My web blog - This Web site

    ReplyDelete
  5. It is appropriate time to make a few plans for the future and it is time to be happy.
    I have read this post and if I could I want to counsel
    you some interesting things or suggestions. Perhaps you could write subsequent articles
    relating to this article. I desire to learn even more issues about it!


    Here is my homepage :: visit the following website

    ReplyDelete